تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

-1-2- تعاریف مربوط به هویت قومی

 

3-1-2-1- هویت

استوارت هال بر این باور است که هویت در تعامل بین خود و جامعه شکل می گیرد. من کیستم، ما کیستیم، سوالاتی است که در مقاطع مختلفی برای هر کسی پیشمی آید(O’Donnell 2005: 103). هویت مفهومی است با معانی گسترده که به طور سنتی به خودشناسی ارتباط دارد و شامل این باورها می شود که چه کسی هستیم و چه می خواهیم بشویم.

با این وجود، اتفاق نظر کمی درباره اینکه هویت چیست وجود دارد. هویت همچنین به عنوان فرایند یا حاصل ارزیابی اجتماعی نگریسته می شود. یعنی اینکه بر اساس اطلاعاتی که درباره خود از دیگران دریافت می کنیم شناختی درباره خودمان به دست می آوریم(Clayton& Opotow, 2003: 5).

استرایکر استدلال می کند که هویت بخشی از خود است و بدین ترتیب آنها تعاریفی از خود درونی هستند که با موقعیت هایی که افراد در زمینه های گوناگون اجتماعی اشغال می کنند همراه می شود. هویت بدین ترتیب پیوندهای اساسی بین فرد و ساختار اجتماعی است. زیرا هویت ها تعاریفی هستند که مردم در ارتباط با موقعیت شان در ساختارهای اجتماعی و نقش هایی که آنها در این موقعیت ها ایفا می کنند از خود ارائه می دهند(Turner, 2003: 375)  کالهون می گوید:

ما می دانیم که هیچ مردمی بدون اسم، زبان یا فرهنگی که متمایزکننده او از دیگری است، وجود ندارد(Calhoun, 1997: 17). هویت به معنی «چه کسی بودن» از نیاز طبیعی انسان به شناخته شدن و معرفی شدن به چیزی یا جایی نشات می گیرد. این احساس نیاز به تعلق، نیازی ذاتی و اساسی است که در هر فرد وجود دارد... مهم ترین کارکرد هویت، ایجاد پیوستگی و همانند سازی است.

در شکل دهی، سازماندهی و سامان دهی هویت هر فرد، دو عنصر دخالت دارد که عبارتند از: تعریف ما از خود و تعریف ما از دیگران. نکتة قابل توجه آن است که هویت در هر سطحی در مقابل «غیر» مطرح می شود. ویژگی مهم دیگر هویت، چند لایه ای بودن آن است (مانند منظومة شمسی) که فرد به منزلة مرکز منظومه است و لایه های هویت چون مدارهای آن. برخورداری از هویتی منسجم سبب می شود تا فرد نسبت به وقایع و حوادث اطراف خود، موضع واحدی را با در دست داشتن معیارهای واحد در پیش بگیرد (حاجیانی،1379: 195و196).

بدین سان، هویت نوعی نمادسازی و یا به عبارتی پدیده ای فرهنگی است که افراد، گروه ها و اقوام و یا مکان را برای احراز موجودیت خود و تمایز از دیگران اتخاذ می نمایند. یکی از رایج ترین شیوة تعیین هویت، همانا گزینش نام و نام گذاری است. بطوری که هیچ فرد، گروه، قوم و یا مملکتی بدون نام یافت نمی شود (امان اللهی،1380: 27). بنابراین، هر انسانی تمایل دارد که هویت خود را آگاهانه در یک گروه خاص جستجو کند.

هویت می تواند در چندین سطح ممکن باشد و هر فردی می تواند بصورت هم زمان و به شکلی عادی چندین هویت را بپذیرد. با وجود این شمار، این هویت ها بنا بر سنت های اجتماعی گوناگون متفاوت هستند(Wintle, 2006: 41). رجایی در مورد سیال بودن مفهوم هویت این استعاره را به کار می گیرد «مقولة هویت به رودخانه شبیه است، زیرا مانند رودخانه در بستر زمان و مکان جاری است(رجایی،1382: 67). هویت عنصر کلیدی واقعیت ذهنی است و همچون واقعیت ذهنی در یک رابطه دیالکتیکی با جامعه قرار دارد(Berger& Luckman 1967: 194).




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 18:36 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه