تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

3-1-2-3- قومیت

 

دلیل منطقی وجود ندارد که چرا نمی توان قومیت را به گونه ای دقیق فهمید. اما مثل بسیاری دیگر از مفاهیم اجتماعی، مشکلات ما در درک قومیت بطور اساسی مشکلات منطقی  نمی باشد. عوامل بسیار زیاد و مرتبطی که این مفهوم در بر می گیرد مشکلات بسیار اساسی تری هستند که با آن ها روبرو می شویم. در نتیجه، برداشت های بسیار متفاوتی نیز از قومیت وجود دارند که متغیر و با هم و ضد و نقیض می شوند.

اهمیت این ناهمخوانی از این نظر است که این تعاریف نه تنها نشان دهندة تبعیض نسبت به ارزش یا نقش قومیت در زندگی اجتماعی است، بلکه نشان دهندة میزانی است که قومیت را یک پدیدة تاریخی (یعنی در حال تغییر) تعریف می کنند که در ارتباط با تعداد بسیار زیادی از عوامل مرتبط مطرح می شود(Gils, 1977: 16). طبق نظریات وبر (1992) و دیگران مفهوم قومیت و گروه قومی بر موارد زیر دلالت می کند:

- اعضای یک گروه که متقابلا متضمن تشخیص این موضوع است که چه کسی عضو گروه است و چه کسی نیست، طبقه بندی که توسط انتخاب شخصی اعضای گروه یا به وسیله مخاطبان خارجی صورت می گیرد

- برقراری یک هویت مشترک از سوی اعضای گروه

- و گسترش کلیشه های متصور مربوط به گروه که از سوی گروههای اجتماعی (خارجی) دیگر بر گروه تحمیل شده است.

بلافی اظهار می کند بهتر است که مفهوم قومیت را به عنوان گروه ثابت در نظر نگیریم بلکه قومیت را گروههایی در نظر بگیریم که دارای ویژگیهای مشترک اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در یک لحظه خاص در زمان می باشند.

در واقع قومیت به هیچ وجه مفهومی از پیش تعیین شده، عینی و مطلق نیست، قومیت شکلی از هویت است و معیار(اندازه گیری ما) باید نشان دهنده شدت و ماهیت هویت باشد. مسلما این موضوع مهم است که بدانیم قومیت بر اساس زمان، بافت و سایر ویژگیهای اجتماعی جمعیتی مانند سن جنسیت، سن، مهاجرت، مذهب، جایگاه شغلی، وضعیت مسکن، فعالیت اقتصادی، آموزش و ناحیه مسکونی تغییر می کند(Nazroo, 2006: 21).

به طور کلی قومیت مفهومی کاملا پیچیده و قابل بحث است که در طول قرون گذشته از زوایای مختلف در علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است(Banks: 1996: 145). بطور کلی، قومیت به دیدگاه ها و شیوه های عمل فرهنگی که اجتماع معینی را از مردم متمایز     می کند، اطلاق می شود (عیوضی،1380: 126). قومیت به عنوان یک بعد از خودیابی یک جمع و بعدی از پذیرش آن از دید غیرخودی ها تلقی می شود. بنابراین بازشناسی [پذیرش] قومی با دیگر انواع بازشناسی صورت گرفته در گروه متفاوت است به این دلیل که بازشناسی بطور اساسی بر حسب منشاء پدری عمل می کند تا میراث پدری و تفاسیر آن. به هر حال قومیت، همانند سایر انواع پذیرش نشات گرفته از گروه، راهی است که از طریق آن افراد به جامعه، یعنی به هنجارها و ارزش های اجتماعی می پیوندند.

مثل آنها قومیت بیانگر مسیری است که به وسیله ی آن برداشت ها از جهان به طورکلی به دست می آید، یعنی از طریق قومیت افراد عادی نه تنها به گروه های جمعی می پیوندند، بلکه به مفاهیمی چون زندگی، جامعه و جهان نیز می پیوندند.

قومیت به دلیل تماسی که ممکن است با لایه های ژرف تر و هم به لایه های سطحی تر آگاهی و تعهد داشته باشد تمایل دارد از نظر اجزا و به گونه ای تجربی چند جنبه ای باشد که هم جنبه های وراثتی و هم اکتسابی، هم جنبه های پایدار و هم جنبه های در حال تغییر، هم ویژگی های وجودی و هم ویژگی های تقابل و هم دیدگاه های عقلانی و هم دیدگاه های فراعقلانی را ترکیب کند(Gils, 1977: 16-17).

قومیت از نظر آدام کوپر مقوله ای بنیادی در سازمان اجتماعی است که اساس آن "عصویت" و "تعلق" مبتنی بر اشتراک در ریشه های تاریخی، فرهنگ، مذهب و زبان است(Kupper, 1999:260). یکی از جامع ترین تعاریف، از آن توماس هیلاند است.

از نظر وی "قومیت" یک هویت اجتماعی است که از ابعاد سیاسی، سازمانی و سمبلیک برخوردار است. از ویژگی های گروه های قومی، تمایل به اسطوره هایی با ریشه مشترک است. باور به ریشه و تاریخ مشترک، خود را متمایز از دیگران دیدن، از فردیت و تعین برخوردار بودن در فرهنگ جمعی و احساس همبستگی و سرنوشت مشترک، بارزترین مشخصه های یک قوم است(Hylland, 2003:17-20).




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 18:34 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه