تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

3-1-2-4- هویت قومی

 

هویت قومی مجموعه ای از معانی است که اشخاص به عضویت شان در یک اجتماع قومی نسبت می دهند و آنها را از دیگران متمایز می سازد(Esman, 1994: 27). نویسنده ای دیگر هویت قومی را چنین تعریف می کند: هویت قومی، مجموعة خاصی از عوامل عینی و ذهنی فرهنگی و اجتماعی و عقیدتی و نفسانی است که در یک گروه انسانی متجلی می شود و آن را نسبت به دیگر گروه ها متمایز می سازد،

زیرا که این هویت باید با واقعیت های همان گروه منطبق باشد(الطایی،132: 139). هویت های قومی در صورت تبدیل شدن به قوم گرایی افراطی و احساس برتری و سلطه بر اقوام دیگر، می تواند منشاء تعارض قومی و مانع همبستگی و انسجام جمعی عام در سطح جامعه باشد(عبداللهی،1380،ب: 354). به نظر برتون، هویت های قومی، پس از گذار از غربال ایدئولوژی های ملی گرای دولتی، ملت گرایی ها،           خاص گرایی های قبیله ای و سرانجام جهان وطنی، به زحمت می توانند از واقعیت وجود خود و از حق خویش برای تدوام و شکوفایی دفاع کنند (برتون،1380: 65) واکر کونر، تاکید دارد که خویشاوندی جوهرة هویت قومی - ملی است و زبان، مذهب و طبقه نمودهای آن است (ابوطالبی،79-1378: 179). به عقیدة گر[1]، اساساً هویت قومی زمانی اهمیت پیدا می کند که با افراد یک گروه قومی به واسطة تعلقاتشان به آن گروه، رفتاری تبعیض آمیز در مقایسه با گروه های دیگر صورت گیرد؛ یعنی یک گروه قومی به دلیل قومیت خود در معرض سرکوب و آزار یا محرومیت از برخی حقوق و مزایا قرار گیرند(قاسمی،1381: 126).

3-2-        مروری بر چارچوب های نظری موجود

دو دیدگاه مهم اصل گرایی(كهن گرایی، گذشته گرایی) و ابزارگرایی(سودمندگرایی) بخش اعظم مباحث نظری پیرامون ماهیت قومیت و ناسیونالیسم را ارایه می دهند... در حالی که کهن گراها تاکید دارند که قومیت و ناسیونالیسم پدیده هایی دیرینه و قدیمی می باشند، ابزارگراها (یا موقعیت گراها یا مدرنیست ها چنان چه برخی افراد آن ها را به این نام ها می خوانند)، استدلال می کنند که این ها محصول دوران نوین و به خصوص چند قرن اخیر هستند (Ahmadi, 1995:162).



1 - Ted Robert Gurr




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 18:33 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه