تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

3-2-1- کهن گرایی

 

آنها بر این باورند که ملت ها در هر دوره ای  از تاریخ وجود داشته اند. این رویکرد با ایده تحول اجتماعی تقویت می شود که در این ایده تاکید بر تدریجی گرایی، مراحل معین و مشخص پیشرفت و انباشتگی فرهنگی و اجتماعی است. آنها می پذیرند که ملت ها اجتماعاتی طبیعی هستند ولی نه آن حد که ذاتی گرایان بر آن تاکید دارند. و به همان اندازه که ممکن است طبیعی و اساسی بودن ملت را قبول کنند به همان اندازه نیز می توانند آن را رد کنند.

تاکنون ازلی گرایی در دو شکل اصلی ظاهر شده: نخستین و مشهورترین آن همان "ازلی گرایی پیوستاری" است که تصور می کنند ملت ها تاریخ طولانی و پیوسته ای دارند که ریشه های آن را می توان در قرون میانه و احیانا در دوران باستان ردیابی کرد. شکل دیگر ازلی گرایی متناوب است. بر این اساس ملت ها به طور تاریخی وجود داشته، در طول زمان تغییر یافته اند. آنها آغازی دارند و پایانی(Conversi, 2002).

این گونه تفاسیر پیرامون مسالة قومیت نشانگر این مطلب است که این مساله [قومیت]، بازتاب مجموعه ای از روابط و تعهدات، نمادهای سمبولیک تعلق و هویت شخصی است بنحوی که این نوع تعهد و هویت تاثیر عاطفی شدیدی بر افراد و گروه ها دارند... نتیجة این امر آن است که این احساسات عمیقاً ریشه دار بوده و بسیار شدید می باشند (Fenton, 1999: 92).

گیرتز از ماهیت پیوندهای كهن گرا برای شرح مبسوط دیدگاهی از قومیت استفاده کرد. او استفاده از این مفهوم را فراتر از خویشاوندی به گروه های پهن دامنه مثل گروه هایی که مبنای آن ها قلمرو مشترک، زبان، دین و رسوم دیگر است توسعه داد. در اغلب اقوام در حال ظهور، تنها مبنا برای تعیین معیارهای سیاسی اصل و نسب، زبان، بومی بودن، نژاد که همگی وابستگی های كهن گرا هستند - می باشد. تا آن که این ها ضرورتاً برای تعریف کردن
گروه های سیاسی که سپس به سطح سیاست ملی ارتقاء می یابند، مورد استفاده قرار         می گیرند. این پیوندها با ایدة دولت متضاد نیستند؛ اما مبنایی برای بلوک های قدرت هستند که سپس برای کنترل قدرت رقابت می کنند. ادغام (یکپارچه سازی) از طریق ایجاد واحدهای بزرگ و بزرگ تر بر اساس روابط كهن گرای نخستین صورت می گیرد. بلوک های قومی سپس به واحدهای در حال فعالیت یک ملت تبدیل شده و سرانجام این نوع آگاهی یا یکپارچگی كهن گرا به آگاهی نسبت به نظم در حال پیشرفت تبدیل می شود (
Ahmadi, 1995:164-5).

  به طور خلاصه، كهن گرایان معتقدند که هیچ چیز جدید یا بطور ویژه نوینی در مورد قومیت و ناسیونالیسم وجود ندارد و این احتمال هم وجود ندارد كه با هر تغییر برجسته ای در شرایط نوین، قومیت و ناسیونالیسم ناپدید شوند... اما، در حالی که كهن گرایی می تواند پافشاری هویت قومی در طول زمان را تبیین کند، نمی تواند این مساله را مورد توجه قرار دهد که چرا چنین هویتی می تواند به گونه ای متفاوت در یک لحظه از زمان در یک گروه واحد پخش شود (Ibid: 166).

 مشکل اصلی عمده که بطور لاینفک در دیدگاه كهن گرا وجود دارد، چنان چه اولزاک[1] استدلال می کند این است که اکثریت جنبش های قومی به طور اساسی جدید هستند... به علاوه، چنان چه گوپتا[2] می گوید یک اشکال كهن گرایی این است که این امکان را نادیده     می گیرد که هویت قومی ممکن است به دلایل عقلانی یا عاطفی احساس شود یا اتخاذ گردد تا وجود یک فرد را حفظ یا منافع فرد را از طریق کنش اجتماعی دنبال کند.[همچنین]، نظریه های اصل گرا هیچ تبیینی برای رواج ناسیونالیسم قومی در قرن بیستم یا دربارة گونه های متفاوتی از عوامل که به موفقیت و ناکامی آن ها در کشورهای متفاوت منجر شده است ارایه نمی دهند (Ibid: 169).



29- Olzak

30- Gupta




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 18:32 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه