تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

3-2-2- ابزار گرایی

 

مکاتب نوگرا (موقعیت گرا/ ابزارگرا/ شرایط گرا/ ساختارگرا) مکرراً مفهوم كهن گرایی را با اشاره به نمونه های مخالف به طور تلویحی مورد انتقاد قرار می دهند... برای منتقدان، اصطلاح كهن گرا وابسته به علم جامعه شناسی نبوده بنابراین، غیرتحلیلی و بی معنی می باشد.

این رویکردها متفاوت اند و از دیدگاه های مارکسیستی تا نوسازی و نظریه های انتخاب عقلانی امتداد      می یابند. تصور بنیادی در این رویکردها آن است که هویت قومی یک وفاداری پیرامونی است که به آسانی می توان آن را به گونه ای عقلانی برای دنبال نمودن اهداف سیاسی و اقتصادی دستکاری کرد(Ibid: 169-70).

در این مورد استدلال این است که نمادهای قومی و وفاداری های جمعی بطور اخص به منظور نیل به اهداف و اغراض غیر مذهبی و عمدتاً به منظور دستیابی به منافعی در قدرت سیاست و پیشرفت اقتصادی بسیج می گردند. نتیجة غالباً ناگفتة این مساله آن است که مقاصد مادی، نیروی انگیزشی اصلی ادعاهای قومی را تشکیل می دهند، نه وفاداری و التزام بی قید و شرط به یک هویت جمعی قومی در جایی که نه تنها بر سر جایگاه نمادین هویت جمعی، بلکه بر سر مقاصد مادی نیر تعارض وجود دارد، این تعهد ممکن است با عمق بیشتری احساس گردد در صورتی که گروه ها و یا افرادی که با هویت گروهی شناخته می شوند، برای هر چیزی در حال نزاع باشند و یا باور داشته باشند که چنین هستند، تعقیب مقاصد قومی دربردارندة یک سود و یا زیان سرنوشت ساز است .(Fenton, 1999, 93)

 اگر مفهوم ابزاری بودن به این معنا باشد که هویت و بسیج قومی می تواند مربوط به محاسبه [تامل یا پیش بینی] باشد و نه تعهد عاطفی، در این صورت مفهوم قومیت وضعیتی نیز متضمن همین معنا خواهد بود. این گونه ای از قومیت است که از منظر فرد به آن نگریسته  می شود، یعنی همان چیزی که ما از آن به عنوان زمینة کنش یاد می کنیم.

افراد در زندگی روزمرة خود از یک موقعیت اجتماعی به موقعیت دیگر انتقال می یابند و خود را در ارتباط با مجموعه های مختلفی از دیگران مهم قرار می دهند، یعنی افراد دیگری که تایید آن ها برای فرد حایز اهمیت است (Ibid: 94).

     اندرسون، ملی گرایی را پدیده ای ذهنی و فرهنگی می شمارد. او پدیدة ملی گرایی را به مسالة مرگ نسبت می دهد و می گوید: "انسان ها در عصر نوین در معرض فراموشی و نابودی قرار دارند و فقط حافظة جمعی می تواند بشر را از پوچ گرایی و تهدید فراموشی نجات دهد. ملی گرایی به این معنا شبیه مذهب است و کارکردی هویت بخش دارد. با این حال، ملی گرایی پدیده ای نوین است، زیرا برای رودرویی با پوچ گرایی نوین تدارک دیده شده است" (به نقل از انصاری،1379: 1-352).

در نظریة گلنر، مفهوم ملت برخاسته از نهضت های ملی گرایانه ای است که به دست نخبگان و برای استقرار دولت ملی مدرن به راه انداخته می شوند. در واقع از نظر گلنر، "تمامی انواع ملی گرایی چیزی جز نوعی قبیله پرستی یا هر نوع دیگری از گروه پرستی نیست که به مدد بخت و اقبال یا به اتکا به تلاش و تکاپو یا مساعدت اوضاع و احوال موفق می شود بدل به نیروی موثری در شرایط مدرن امروزی گردد"(به نقل از کاستلز،1382: 45).

 بحث انگیزترین رویکرد نوگرا نسبت به قومیت و ناسیونالیسم حاصل ذهن اریک هابسباوم است. او در کتاب خود تحت عنوان "اختراع سنت"، استدلال می کند که سنت های اختراع شده به شدت با نوآوری های تاریخی نسبتاً جدید ملت و پدیده های همراه با آن یعنی ناسیونالیسم، نمادهای ملی، تاریخ ها و غیره، مرتبط هستند. هابسباوم شواهد تاریخی ناسیونالیسم را می پذیرد که نشانگر پیدایش آن از لایه های زیرین اجتماع است؛ براساس زبان، آب و خاک، قومیت و مذهب و خصایل تاریخی و سیاسی مشترک.

اما او این پدیده را ناسیونالیسم آغازین می نامد؛ زیرا، ملت ها و ملی گرایی فقط در صورتی به وجود می آیند که دولت ملی شکل بگیرد. در این صورت ملی گرایی یا تجلی و نمایش این دولت ملی است یا مبارزه ای است با دولت ملی به خاطر تشکیل دولت دیگری در آینده (کاستلز،1382: 6-45).

 رویکردهای مدرنیست عاری از نقایص و معایب تجزیه و تحلیلی نمی باشند. به علاوه، بیشتر رویکردهای مارکسیست به میزانی که تمایل دارند قومیت و ناسیونالیسم را صرفاً در چارچوب عوامل اقتصادی توضیح دهند تقلیل گرا هستند. سابقة وابستگی قومی یا گرایش های ناسیونالیست در مقایسه با ادعاهای نوگرا بسیار فراتر از دوران پیش از سرمایه داری و پیش از عصر نوین می روند.

در مقایسه با ادعاهای گلنر، ملت ها بعد از ناسیونالیسم به وجود نمی آیند و این دولت و ناسیونالیسم نیستند که در تمام موارد ملت ها را به وجود می آورند. بنابراین، این یک تعمیم بیش از حد است که اظهار کنیم قومیت و ملت «سنت های کاملا ابداع شده»     می باشند(Ahmadi, 1995: 172-3 ). به هر حال، نتایج غیرمستقیم دیدگاه ابزارگرایانه در زمینة قومیت عمدتاً بر این نکته استوار است که پای نوعی تمسک هدفمند به وفاداری ها و وابستگی ها به منظور تلاش در جهت کسب منافعی در میان است که برای برخی و یا تمامی اعضای فرضی گروه قابل لمس و درک هستند(Fenton, 1999, 93).




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 18:30 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه