تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

3-2-3- جهانی شدن و هویت قومی

 

در این جا، ما به بحث اصلی این تحقیق یعنی تاثیر جهانی شدن بر هویت قومی می پردازیم و سپس یک جمع بندی از این مباحث را ارایه می دهیم. در یک تقسیم بندی می توان گفت جهانی شدن می تواند سه تاثیر بر هویت قومی داشته باشد؛ اول این که جهانی شدن موجب کاهش هویت قومی گردد، دوم این که، جهانی شدن هویت قومی را تشدید بخشد و سوم، یک نظر ترکیبی ارایه داد و بطور مستقیم نتوان گفت که هویت قومی چه سرنوشتی خواهد داشت. در ادامه هر یک از این سه دیدگاه مورد ارزیابی قرار می گیرند.


- جهانی شدن و کاهش هویت قومی

 

این رویکرد نوید بخش کاهش منازعات قومی است. اندیشمندانی نظیر تونیس[1] و گیرتز با مثبت خواندن نقش توسعة فرهنگ و ارتباطات در فرآیند دولت ملت سازی، استقرار همگرایی، وحدت ملی، تسریع روند توسعه و ایجاد فرهنگ جهانی، بر فرآیند روبه کاهش ستیزه های قومی تاکید ورزیده اند (مقصودی،1379: 134).

عده ای بر این باورند که در جریان جهانی شدن هویت های قدیمی در حال متلاشی شدن هستند و هویت های جدید که فرهنگ جهانی را ایجاد می کنند ظاهر می شوند. از معتقدین به این دیدگاه می توان به تاملینسون اشاره کرد. وی می نویسد که: جهانی شدن همچون سیلابی تنوع فرهنگی سراسر جهان را از بین می برد، ثبات محلی را نابود می کند، انسان ها را پس می زند و همچنین تمایزات بین محدوده های فرهنگ های محلی را که هویت های ما را تشکیل می دهند، محو می کند(Mendieta, 2007: 114)

     بطور کلی، تا زمان تسلط پارادایم نوسازی بر علوم اجتماعی، وجه غالب نظریه پردازی ها دربارة هویت قومی، با بهره گیری از مفاهیمی از سنت وبری، بدین شیوه سازماندهی می شد که فرآیند تغییر اجتماعی از سنتی به مدرن، از ساده به پیچیده و از خاص گرایی به عام گرایی بوده است. در این چارچوب، موضوعات قومی، موضوعی متعلق به خاص گرایی یا ما قبل از مدرن است که فرآیند نوسازی در حال کنار گذاردن آن است.

بنابراین، اگر آن ها سر برآرند، به آن ها به مثابة تغییر یا نتیجة نوسازی ناقص نگریسته می شود و به همین خاطر اهمیتشان نزد نظریه پردازان اصولاً ناچیز است.... نظریه پردازی سنتی دربارة توسعه و هویت قومی بر این مبادی تکیه دارد که اصولاً، عقب ماندگی های اقتصادی و صنعتی، فقدان رشد سرمایه داری ملی و نبود بازاری یکپارچه و ملی موجب بقای بازارهای محلی و منطقه ای با بده و بستان محدود در میان اقوام خودی شده است (مقصودی،1378: 16-115).



1- Ferdinand Tonnies




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 18:28 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه