تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

 

3-2-7- نظریه­ ی هال

 

به زعم هال، دولت-ملت امروزه به خاطر فرایندهای فرهنگی به حاشیه رانده شده است. اندیشه ها و افکار از طریق ماهواره و اینترنت از مرزهای ملی می گذرند.

محصولات فرهنگی از طریق شرکتهای بین المللی وارد کشورها می شوند و کنترلی از جانب دولت بر روی آنها صورت نمی گیرد. تضعیف دولت- ملت باعث شده که دولتها دیگر آن اعتبار و همگنی و انسجامی که فکر می کردند در نزد مردم دارند، را از دست بدهند. با تضعیف دولت- ملت واکنشهایی همزمان در دو مسیر به جریان می افتد: از یک سو میل به فرا رفتن از خود و جهانی شدن دارد و از سوی دیگر تمایل به محدود شدن، به محلی شدن دارد؛ از اینرو حرکت در این دو مسیر دو وجه از حرکت واحد از یک دوره تحت سیطره دول ملی، اقتصادهای ملی و هویتهای فرهنگی ملی به دوره جدید است(هال،1383: 248).

سوالی که هال درصدد پاسخ به آن برآمده این است که آیا واقعا ریشه ملتها به اسطوره ها برمی گردد؟ آیا آنها فرهنگهایی یکپارچه و منسجم اند؟ آیا آنها در طول تاریخ هسته درونی و ذاتی ای داشته اند که علیرغم تغییرات همچنان ثابت باقی مانده اند؟ در پاسخ به این سوالات هال معتقد است که به سه دلیل چنین ایده هایی جای بحث دارد.

اول اینکه، بسیاری از ملتهای مدرن از فرهنگهای مجزایی تشکیل شده اند که تنها از طریق سرکوب خشن و طولانی مدت یکپارچه شده اند(مانند انگلیس). در واقع هر فرهنگی که مسلط می شود سعی دارد رسوم، زبان و سنتهای دیگر فرهنگها را تحت انقیاد خود درآورد و یک هژمونی فرهنگی یکپارچه بر آنها تحمیل کند.

دوم، ملت همیشه از طبقات اجتماعی، جنسیت و گروههای قومی متفاوتی تشکیل شده است؛ در حالی که فرهنگ ملی همیشه سعی دارد این تمایزات را تحت عنوان "عضویت مشترک در خانه ملت" یکپارچه کند.

سوم، اینکه ملتهای غربی همیشه مرکز استعمار بوده اند و هژمونی فرهنگی را بر دیگر فرهنگها اعمال می کردند و در مقایسه ای که بین آنها و مستعمرین صورت می گرفت، ویژگیهای متمایز مثبتی برای آنها و ویژگیهای منفی برای استعمارشدگان شکل می گرفت(هال،1966: 8-297).

بنابراین، هویتهای ملی با هیچ استراتژی و منطق قابل پذیرشی نمی توانند دیگر اشکال تفاوت فرهنگی را در داخل خود بگنجانند و یکپارچه سازند چرا که آنها نمی توانند تقسیمات و تعارضات درونی و وفاداری متفاوت و متقاطع و همچنین بازی قدرت را نادیده بگیرند.

به نظر هال برخی عوامل در تضعیف هویت ملی و فرهنگ ملی نقش داشته اند:

الف) وابستگی متقابل و فزاینده بین المللی که کشورها را به سازمانهای فراملی متصل می کند، بنابراین سیاستهای پولی و مالی حکومتهای ملی، تحت سیطره تحرکات بازارهای بین المللی هستند. این امر تا حدی حیطه اختیارات دولت ملی را کاهش می دهد.

ب) در دهه هفتاد سرمایه داری به تبع بحرانی که در آن گرفتار شده بود به گشایش بازارهای جدید همت گماشت.

ج) شروع مهاجرت گسترده نیروی کار در جهان پس از جنگ.

د) وابستگی متقابل زیست محیط جهانی که در پی ضایعات زیست محیطی بی گذرنامه از مرزهای ملی عبور می کنند. (هال،1383: 6-243)

استوارت هال معتقد است که تاثیر جهانی شدن بر هویتهای فرهنگی از طریق هویت ملی، فرهنگ فرامدرن و هویت محلی قابل بررسی است. وی می خواهد به جای دادن سوژه فرامدرن در درون این هویتها دریابد که جهانی شدن چگونه آنها را تغییر می دهد و جابجا می کند. هال در مقاله "چیستی هویتهای فرهنگی" استدلال می کند که هویت ملی همانگونه که خودشان وانمود می کنند چیزهای ازلی نیستند که هنگام تولد با فرد زاده شوند و به عنوان بخشی از ذات ماهوی وی باشند.

هویت ملی صورتی اساسا مدرن است و نه ازلی. وفاداری و هویت یابیهای عصر پیشامدرن که قومی و منطقه ای بودند آرام آرام زیر سقف سیاسی دولت ملی گنجانده شده اند. شکل گیری فرهنگ ملی به خلق فرهنگی یکپارچه از طریق آموزش عمومی، تعمیم یک زبان یا گویش به سراسر کشور کمک کرد. فرهنگ ملی یک گفتمان است. یعنی شیوه ای از ساختن معانی که هم بر اعمال مان و هم درک از خودمان تاثیر دارد و آن را سازمان می دهد. (هال و گیبن، 1992)

تاثیر عام جهانی شدن تضعیف هویت ملی و تقویت هویت یابی هایی "فراتر" و "فروتر" از سطح دولت- ملت است. هرچند که حقوق قانونی و شهروندی در درون دولت- ملت وجود دارد اما هویتهای محلی، ناحیه ای و جماعتی بسیار با اهمیت شده اند و ورای سطح فرهنگ ملی، هویت یابی جهانی شروع به جابجایی کرده است و گاهی اوقات هویتهای ملی را تحت تاثیر    می گذارد. (هال، 1996: 302)

هویتهای محلی(جنبشهای جدید، قومیتهای جدید) که تا دیروز امکان ابراز وجود نداشتند امروز با سرعتی خارق العاده خود را مطرح می سازند. این هویت ها تاریخ پنهان خودشان را باز می یابند و آن را از آخر به اول روایت می کنند. آنها دریافتند که تاریخی دارند و می توانند آن را بازگو کنند چرا که هیچ وقت فرصت روایت کردن تاریخ خود را نداشته اند، هویتهای حاشیه ای در تلاش برای پیدا کردن ریشه های خود دنبال کسب جایگاهی از طریق تاریخ پنهان شان برای بیان خود می گردند.

هال این اشتیاق و طلب ریشه ها و کسب جایگاه را "قومیت" می­نامد. قومیت، جایگاه یا فضای لازمی است که امکان سخن گفتن را برای مردم فراهم می کند، این مرحله ی مهم در پیدایش و رشد همه جنبشهای محلی و حاشیه ای است که از بیست سال اخیر یعنی زمان کشف دوباره قومیت شان تصویر دیگری ارائه کرده است. (هال، 1383: 257)

هویتهای حاشیه همسان نیستند آنها به گونه ای هستند که همزمان میل توامان پیشرفت و دفاع در آنها دیده می شود. هرگاه جنبشهای حاشیه ای خود را در معرض تهدید شدید نیروهای جهانگیر فرامدرن ببینند، برای دفاع به قلمرو امن خود عقب نشینی می کنند و در این لحظه است که قومیت های محلی به اندازه قومیتهای ملی خطرناک می شوند. ما شاهد این رخداد بوده ایم. امتناع از جهان مدرن با بازگشت به خود و تلاش برای بازشناسی هویت به صورتی بنیادگرایانه(هال،1383: 258).




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 18:24 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه