تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

3-2-8- نظریه­ ی گیدنز

 

همانطور که گفته شد جهانی شدن ابعاد مختلفی دارد و این پژوهش درصدد است تاثیر بعد فرهنگی آن را بر هویت قومی مورد تحلیل قرار دهد. مناسب ترین چارچوب برای تحلیل پدیده فوق الذکر چارچوبی ترکیبی است؛ چرا که اساسا به قول گیدنز و بسیاری دیگر ازنظریه پردازان این حوزه ارائه چارچوبی برای تحلیل پدیده جهانی شدن مشکل بوده و بر روی آن اجماع نیست.

از سوی دیگر هر نظریه ای تنها بخشی از واقعیت را پوشش داده و ترکیب آنها با همدیگر می تواند به تحلیل بهتر پدیده کمک کرده و ابعاد نهان آن را روشن سازد.

به نظر گیدنز، یکی از مهمترین تاثیرات صنعتگرایی، دگرگونی تکنولوژیهای ارتباطی بوده است. این تفسیر گیدنز را به جنبه کاملا بنیادی جهانی شدن می کشاند؛ این جنبه را که در پشت هر یک از ابعاد نهادی جهانی شدن(سامان نظامی جهانی، نظام دولت ملی، اقتصاد سرمایه داری جهانی و تقسیم کار بین المللی) قرار دارد، می توان جهانی شدن فرهنگی یا بعد فرهنگی جهانی شدن نامید.

تکنولوژیهای ماشینی ارتباطات از زمان پیدایش ماشین چاپ در اروپا، بر همه جنبه های جهانی شدن تاثیر نمایانی گذاشته اند(گیدنز، 1384: 92). کاستلز نیز در همین راستا بر این باور است که ملی گرایی معاصر بیشتر واکنشی است تا خودجوش، بیشتر به فرهنگی بودن گرایش دارد تا به سیاسی بودن، و بنابراین بیشتر متوجه دفاع از فرهنگی است که پیشاپیش نهادینه شده نه متوجه ایجاد یا دفاع از یک دولت(کاستلز،1384:49).

 در واقع گیدنز بعد از آنکه بعد اقتصادی جهانی شدن را تشریح می کند تاکید دارد که جهانی شدن، سیاسی و فرهنگی نیز هست و حتی به نظر وی مهمتر از همه، جهانی شدن با  "ارتباطات" عجین شده است: "در طول سی سال گذشته، مهمترین نیروی دگرگون کننده زندگی ما، بازارهای اقتصادی و یا بهم وابستگی اقتصادی نبوده، بلکه تاثیر ارتباطات بوده است که عموما تحت عنوان "انقلاب ارتباطات" خوانده می شود(گیدنز، 1384: 62).

اما این تاثیر به چه شیوهایی بوده است؟ به زعم گیدنز این تاثیر به شیوهای دیالکتیکی است و در نهایت به پخش مجدد قدرت منجر شده است: "یکی از جنبه های ماهیت دیالکتیکی جهان شدن، کشاکش میان گرایشهای معطوف به تمرکزگرایی که در ذات بازاندیشی نظام دولتها وجود دارد از یک سوی و حاکمیت دولتهای خاص از سوی دیگر است"(گیدنز، 1384: 87).

     در این رابطه شکل حکومت تغییر خواهد کرد. جهانی شدن، دولت ملی را تضعیف می کند، به این معنی که بعضی از قدرتهایی که دولتها در گذشته داشتند، کاهش یافته است. اما جهانی شدن در جهت عکس نیز عمل می کند؛ یعنی تقاضاهای جدید و نیز امکانات جدید برای  تجدید حیات هویتهای محلی ایجاد می کند. جهانی شدن همچنین دارای اثرات جانبی است؛ مناطق جدید اقتصادی و فرهنگی ایجاد می کند و گاهی مرزهای دولتهای ملی را در می نوردد (گیدنز، 1378: 9-38) از این رو، از نظر گیدنز جهانی شدن امکانی برای هویت های محلی پدید  می آورد. و به ویژه بعد فرهنگی آنها را تقویت می نماید.

     لذا، جهانی شدن عامل افزایش اهمیت منطقه گرایی، ملی گرایی محلی، قوم گرایی محلی، عدم تمرکزگرایی و واگذاری قدرت نیز شده است. جهانی شدن موجب تمرکززدایی از قدرت دولت ملی می شود. در این باره مشهورترین نقل قول از دانیل بل، یکی از جامعه شناسان معاصر است که می گوید: دولت - ملت کوچکتر از آن شده است که مسائل بزرگ را حل کند و بزرگتر از آن شده است که مسائل کوچک را حل کند(گیدنز، 1384، 5-64).

لذا می توان گفت که گیدنز در چهارچوب رادیكال شدن مدرنیته و مدرنیته متأخر به جهانی شدن می‏اندیشد و "بی بستر شدن نهادهای اجتماعی و جدایی حداكثری زمان و فضا و این  هر دو را از مكان، ویژگی عصر جهانی شدن می‏داند." از نگاه او رشد ملی گرایی در شكل «ملت‏های بدون دولت» در این بستر روی می‏دهد و افراد در پروژه‏های انعكاسی (رفلكسیویتی) به عنوان سوژه‏هایی فعال در فرایند گزینش مصالح هویتی خویش درگیر خواهند شد(گل محمدی، 51- 42: 1381 و عاملی 3: 1383).




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 18:22 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه