تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

3-2-9- نظریه ­ی کاستلز

 

 برای کاستلز نیز ارتباطات نقش محوری را در فرایند هویت یابی ایفا می کند. کاستلز، دو پدیده را ویژگی بارز دوره تاریخی فعلی(عصر اطلاعات) می داند: نخست، فروپاشی دولتهای چندملیتی است که می کوشند حاکمیت کامل خود را حفظ کنند یا تکثر مولفه های ملی خود را نفی کنند. این پدیده را می توان در اتحاد شوروی، یوگسلاوی سابق، اتیوپی سابق و چکسلواکی سراغ گرفت.

دومین پدیده این است که ما شاهد ایجاد مللی هستیم که در آستانه تبدیل به دولت متوقف مانده اند، اما دولت سلف خود را وادار به سازش و واگذاری بخشی از حاکمیت می کنند. این امر در کاتالونیا، ایالت باسک، اسکاتلند و کبک، کشمیر، پنجاب یا تیمور شرقی نیز مصداق دارد(کاستلز، 1384، 2-71). 

به نظر کاستلز نیز عصر جهانی شدن عصر خیزش دوباره هویت های ملی است. این واقعیت را می توان هم در مبارزه با دولت های ملی مستقر و هم در بازسازی فراگیر هویت بر پایه ملیت مشاهده کرد که همواره در برابر یک اجنبی از آن دفاع می شود. به نظر وی، قومیت از منابع اصلی معنا و بازشناسی در طول تاریخ بشر بوده است.

در بسیاری از جوامع معاصر، از ایالات متحده گرفته تا کشورهای آفریقایی زیر خط صحرا، قومیت زیربنای تفکیک اجتماعی و بازشناسی اجتماعی و نیز تبعیضهای اجتماعی بوده است. قومیت همچنین پایه و اساس قیام برای عدالت اجتماعی بوده و هست: نظیر قیام سرخپوستان مکزیک در چیاپاس در سال 1994؛  و نیز پایه و اساس منطق غیرعقلانی پاکسازی قومی، مثلا به دست صربهای بوسنی در سال 1994 و به میزان زیادی شالوده ای فرهنگی است که موجد فعالیت های بازرگانی شبکه بندی شده و انحصار گرایانه(متکی به تراست) در دنیای نوین تجارت است، از شبکه های تجاری چینی گرفته تا قبیله های قومی که تعیین کننده موفقیت در اقتصاد نوین جهانی هستند (کاستلز، 1382: 81-45).

به نظر کاستلز، با وجود اینکه اکنون نژاد بیش از هر زمان دیگر به عنوان منبع سرکوب و تبعیض شایان توجه است، قومیت به مثابه منبع معنا و هویت درحال رنگ باختن، نه در برابر سایر قومیت ها، بلکه در برابر اصول کلی تر "خود-تعریف" فرهنگی از قبیل دین، ملت یا جنسیت است.

بنابراین، فرضیه کاستلز این است که قومیت در جامعه شبکه ای مبنایی برای بهشت های جمعی فراهم نمی آورد، زیرا قومیت بهشت های مبتنی بر پیوندهای اولیه ای است که بخصوص هنگامی که بریده از زمینه تاریخی خود باشند، به عنوان پایه ای برای بازسازی معنا در دنیای شبکه ها و جریانها، و برای ترکیب مجدد تصاویر و اسناد مجدد معنا، اهمیت خود را از دست می دهند(همان، 1382: 81-45).

به زعم کاستلز، نابودی اجتماع، که ابتدا پیامبر شهری شدن و سپس نتیجه حومه ای شدن بود، یکی از قدیمی ترین مباحث جامعه شناسی شهری است. پژوهشهای تجربی در گذشته نه چندان دور، که از میان آنها کار کلود فیشر و باری ولمن قابل ذکرترین پژوهشها است، ظاهرا اندیشه ساده انگارانه همبستگی میان فرهنگ و مکان را به کناری نهاده اند.

مردم در محیط محلی خود، خواه در روستا، خواه در شهر، خواه در حومه شهر، فرایند اجتماعی شدن را طی میکنند و با دیگران وارد کنش متقابل میشوند و با همسایگان خود شبکه های اجتماعی      می سازند. از سوی دیگر هویتهای محلی با دیگر منابع معنی و بازشناسی اجتماعی تقاطع     می یابند. این تقاطع چنان الگوی متنوعی دارد که تفسیرهای متنوعی را برمی تابد.

از همین روست که در سالهای اخیر، چیزی را که اتزیونی احیای اجتماع بر مبنای محلیت می بیند، از نظر پاتنم فروپاشی چیزی است که توکویل جامعه مدنی کامل در امریکا مینامید؛ چرا که در دهه 1980، عضویت و فعالیت در انجمنهای داوطلبانه به حد چشمگیری کاهش داشته است.

از منظر کاستلز شهرها مکانی برای تقویت هویت محلی هستند: نهضتهای شهری بر کانون سه دسته اهداف اصلی متمرکز بوده اند: تقاضای شهری درباره شرایط زندگی و مصرف جمعی، تحکیم هویت فرهنگی و محلی و کسب خودمختاری محلی و سیاسی و مشارکت شهروندی. لذا، کاستلز می گوید عصر جهانی شدن، عصر خیزش دوباره هویت های ملی است.

این واقعیت را می توان هم در مبارزه با دولت های ملی مستقل و هم در بازسازی فراگیر هویت بر پایه ملیت مشاهده کرد که همواره در برابر یک اجنبی از آن دفاع می شود.

این گرایش تاریخی مایه شگفتی برخی از ناظران شده است، زیرا پیش از این مرگ سه جانبه ملی گرایی اعلام شده بود: مرگ در اثر جهانی شدن اقتصاد و بین المللی شدن نهادهای سیاسی، مرگ در اثر جهانشمولی فرهنگ مشترکی که از طریق رسانه های الکترونیک، آموزش و پرورش، کتابت، شهری شدن و نوسازی انتشار می یابد، و مرگ در اثر یورش علمی به خود مفهوم ملتها، که در شکل معتدل نظریه ضد ملی گرایی از آنها به عنوان اجتماعات تصوری یاد می شود و در فورمولبندی نیرومند گلنر مصنوعات خودسرانه تاریخی خوانده می شوند(کاستلز، 1384: 45).

به نظر وی، قومیت از منابع اصلی معنا و بازشناسی در طول تاریخ بشر بوده است. در بسیاری از جوامع معاصر، از ایالات متحده گرفته تا کشورهای آفریقایی زیر خط صحرا، قومیت زیربنای تفکیک اجتماعی و بازشناسی اجتماعی و نیز تبعیضهای اجتماعی بوده است.

قومیت همچنین پایه و اساس قیام برای عدالت اجتماعی بوده و هست: نظیر قیام سرخپوستان مکزیک در چیاپاس در سال 1994؛ و نیز پایه و اساس منطق غیرعقلانی پاکسازی قومی، مثلا به دست صربهای بوسنی در سال 1994 و به میزان زیادی شالوده ای فرهنگی است که موجد فعالیت های بازرگانی شبکه بندی شده و انحصارگرایانه(متکی به تراست) در دنیای نوین تجارت است، از شبکه های تجاری چینی گرفته تا قبیله های قومی که تعیین کننده موفقیت در اقتصاد نوین جهانی هستند(کاستلز، 1382: 81-45).




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 18:19 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه