تبلیغات
لطفا از مرور گر فایر فكس استفاده كنید ...................................به نامی خودای گه وره و وه شه ویس ....هه‌رچه‌ن مه‌واچان فارسی شه‌که‌ره‌ن * کوردی جه‌ شه‌که‌ر به‌ڵ شیرین ته‌ره‌ن * یه‌قینه‌ن جه‌ ده‌ور دونیای پڕ ئه‌ندێش * هه‌رکه‌س دڵشاده‌ن وه‌ زوان وێش*خانای قبادی............................... پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله» شهید قاضی محمد
کلیک کنید

پالنگان،پاڵنان«تاریخی سه هزار ساله»
 
قالب وبلاگ

فراخوان نخستین همایش  » داستان کوتاه هورامی«

  ژیوای

 ژیوای

فیش حقوقی معلمان سراسر كشور

زكات علم نشر آن است

هورامان شناسی

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
لینک دوستان

كد لو گوی ده لاقه ویه رده ی  )

هه ورامان هانه به رچه م

Wimir|ویمیـــــر

ئه کره م حه‌سنزاده(سه‌ریاس)

كتاب خانه هورامان

دانستنیها

3-2-10- نظریه رابرتسون

 

رونالد رابرتسون به جنبه‏ های اجتماعی -  فرهنگی جهانی شدن می‏پردازد. و معتقد است جهانی شدن علاوه بر جنبه‏های عینی، واجد جنبه‏ای ذهنی هم می‏باشد. از نگاه او صرف وابستگی متقابل و در هم تنیدگی جهانی برای واقعیت‏ یافتن جهانی شدن كافی نیست، بلكه انسان‏ها هم باید از امر جهانی و تعلق به جهانی یكپارچه آگاهی داشته باشند، آگاهی عنصر اصلی جهانی شدن است.

«دیگر ویژگی نظریه رابرتسون این است كه فرآیند جهانی شدن را تابع منطقی مستقل و محتوم نمی‏داند بر خلاف نظریه پردازان دیگر كه جهانی شدن را تابع منطق انباشت سرمایه یا منطق پویش تجدد(مدرنیته، مانند گیدنز)، یا منطق تحول قدرت هژمونیك می‏دانند، رابرتسون بر استقلال فرآیند جهانی شدن تاكید دارد.

به نظر او این فرآیند به واسطه تضاد و ستیز پیش می‏رود و به همین دلیل از وابستگی متقابل فزاینده جهانی سخن می‏گوید. نه از همگون و یكپارچه تر شدن جهان» (گل محمدی، 1381، 3-51). جهانی شدن از نگاه او دیالكتیك بین امر محلی و امر جهانی می‏ باشد.

رابرتسون (1383) بر این باور است كه «جهانی شدن در اصلی ترین معنای خود، از یكسو متضمن فشردگی تمام جهان و از سوی دیگر متضمن افزایش سریع در خود آگاهی كل جهان است. جهانی شدن معاصر وضعیتی جهانی ایجاد كرده است كه تمدن‏ها،‏ منطقه‏ها، دولت‏ها - ملت‏ها، ملت‏های محدود به دولت‏ها یا فراتر از آنها هویت خاص خود را بسازند (یا دست كم سنت‏های خاص خود را به شكل گزینشی به خود اختصاص می‏دهند) در واقع امروزه نیروهای مختلفی در كار است كه به نهادی شدن جهانی چشمداشت تفاوت منتهی می‏گردد» (رابرتسون، 1384، 64).

 به بیان رابرتسون اگر چه ما امروز شاهد تبدیل مقاومت محلی به حقانیتی سیاسی در برابر امر جهانی هستیم اما حضور همه جایی این پدیده یعنی دفاع از امر محلی یا ترویج آن به پدیده‏ای جهانی تبدیل شده است. رابرتسون بر این باور است كه آنچه امر محلی خوانده می‏شود، شكل در خود بسته پیشامدرن را ندارد بلكه «تا حد زیادی بر پایه و اساس فرا محلی یا مافوق محلی بنا می‏شود و تفسیر فوق از این واقعیت و گسترش آن غافل است به عبارت دیگر بخش وسیعی از تشویق و حمایت از محل و امر محلی فی‏الواقع از بالا یا بیرون صورت می‏پذیرد.

بخش عمده آنچه غالباً امور محلی اعلام می‏ شود به واقع چیزی نیست مگر بیان امر محلی بر حسب نسخه‏های تعمیم یافته در مورد محلی بودن. حتی در مواردی كه ظاهراً هیچ نسخه خاصی در كار نیست - نظیر مورد صور تهاجمی تر ناسیونالیسم معاصر -  باز هم به گمان او، یك عامل فرامحلی در كار است. در اینجا قصد وی صرفاً تصدیق این نظر است كه امروزه پافشاری بر قومیت و / یا ملیت در چهارچوب اصطلاحات و زبان جهانی هویت و خاص بودن تحقق می‏یابد» (رابرتسون، 1383، 213).

وی 5 مرحله را ترسیم می کند که مرحله پنجم به دلیل جهشی که در فرایند در هم فشرده شدن جهان رخ داده است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نظریه رابرتسون دارای دو بعد عینی و ذهنی است که در یک وابستگی متقابل با یکدیگر قرار دارند.

از دیدگاه او نظریه جهانی شدن نه فقط بعد نهادی را که معطوف بر ساختارها ، نهادها و شبکه هاست، در بر می گیرد، بلکه درباره­ی روش درک ما از زندکی اجتماعی و جایگاه ما در آن زندگی نیز می باشد، بنابراین نمود فرهنگی جهانی شدن یا روش درک مردم از جهان چون مکانی واحد محور کار رابرتسون را تشکیل می دهد. وی در نظریه خود بر عوامل فرهنگی تمرکز می کند. رویکرد او در این زمینه برخلاف جامعه شناسی سنتی که بر یکپارچگی فرهنگی تاکید می کرد بر نشان دادن گسست ها و تفاوت ها در این زمینه است.

در دیدگاه وی، نیروهایی که فرایند جهانی شدن را به پیش می برد، در یک بستر فرهنگی و منطبق با فرایند عام گرایی به پیش می رود، اما با این حال به گونه ویژه تلاش می شود تا به روشی بازاندیشانه و منطبق بر نظریه اراده گرایی آن را شناسایی کند.

به نظر وی برای درک فرایند جهانی شدن و پیامدهای آن باید رابطه بین دو مفهوم عام و ویژه را در نظر گرفت، تلاش رابرتسون آشتی دادن بین این دو مفهوم است. به نظر می رسد که مفهومی که می تواند بین او دو پل زده و رابطه ای ایجاد کند، مفهوم «هویت» است. به نظر وی " وضعیت معاصر بازنمایی هویت اشاره به این دارد که در زمان حاضر هویت را باید در رابطه با دو وضعیت متفاوت مورد توجه قرار دهیم" نخست به عنوان واکنش فرهنگی به فرایندهایی که می توانند از حیث دامنه و اهمیت جهای باشند، دوم در رابطه با واحدی که به عنوان نظام جهانی شناخته شده است.  




طبقه بندی: هویت،قوم ،قومیت....،
[ پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 17:23 ] [ زیرك محمدیان،كامیاران،پالنگان ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

زیرك محمدیان

درباره ی وبلاگ

پیوندهای روزانه
امکانات وب

هه ورام تفین

وبلاگ پالنگان،پالنان

ممنون میشم اگه كد داخل مستطیل را در وبتون جا دهید

قرآن كُردی

اخبار كردستانات

مشاهیر كرد

آمار چندین وبلاگ

تفسیر فی ظلال القرآن

فاتحه خوانی،سنت ها،بدعت ها

كتیب خانه ئه وین

كد لو گوی یانه و شیعره كام )

هه نبانه بورینه